Blogg

 

 RSS Feed

» Listings for September 2015

  1.  «Og nå, dere rike!  Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere»  Så begynner dagens andre lesning fra Jakobs brev (5,1-5).  Kanskje mange forskellige tanker er i ditt hode når du hører det: Hva?  Er rikdommen ikke en velsignelse?  Jo.  Men les  videre. Problemet er at de rike har samlet skatter (v. 3) og har ikke hørt nødropene fra andre mennesker.  De «har levd i luksus» mens så mange mennesker har ikke livsnødvendigheter.

    Kanskje du tror: «Jeg er ikke rik.»  Jeg ville ha sagt det også.  Men, for ti år siden bodde jeg i et afrikansk land i tre måneder.  Jeg så fattigdom som jeg aldri før har sett.  Det var forferdelig.  Det er sant at jeg ikke var rik, men sammenlignet med folket der, var jeg veldig rik.

    Jeg tenker på dette nå når det er så mange flyktninger fra land hvor det er terrorisme, krig og vold.  De flykter fra sine hjemland med ingenting, bare livet.  Mange mister livet på flukt.

    I dagens evangelium, lover Jesus en lønn til dem som gir et beger vann til noen som hører Kristus til.  Alle disse flyktningene hører Kristus til.  Alle mennesker hører Kristus til.

    I vår klosterregel, advarer Hellige Benedikt oss mot overflødighet.  Har vi klær, sko som vi ikke bruker?  Det er mange mennesker som har behov for dem.

    Les Jesu ord i Matteus 25:31-46.  Han forteller oss om dem som er sultne, tørste, fremmede eller nakne.  De er ham.  De som hjelper disse menneskene,  hjelper Jesus.  Ser du Jesus i de mange flyktningene?  Han er dem.

    I dag, hva kan du gjøre for Jesus som kommer til oss i de flyktningene og de fattige, de sultne, de som ikke har livsnødvendigheter?  Hvis du ser ham i dag, hvis du hører ham, «gjør ikke hjertet hardt» (Sal 95,8).

         

    «Come now, you rich people, weep and wail for the miseries that are coming to you.»  So begins the second reading of today’s Mass, from the letter of James (5,1-5).  Perhaps many different thoughts come to mind when you hear this:  What?  Aren’t riches a blessing?  Yes—but read further.  The problem is that the rich have accumulated their goods (v. 3) and have not heard the cries of others who lack the basic necessities of life. 

    Perhaps you will think: «I am not rich».  I would have said that about myself also.  But, ten years ago, I lived in an African country for three months.  I saw poverty like I had never before seen.  It was horrible.  It was true that I was not rich, but in comparison with what the people there had—or rather, did not have—I was rich.

    I think about this now when there are so many refugees from lands where there is terrorism, violence and war.  They flee from their homelands with nothing, only their lives.  Many lose their lives as they try to flee to a new land.

    In today’s Gospel, Jesus promises a reward to anyone who gives a glass of water to someone who belongs to him.  All of these refugees belong to Christ.  All people belong to Christ.

    In our monastic rule, St. Benedict warns us against superfluity.  Do we have clothes or shoes that we do not use?  There are many people who have need of them.

    Read Jesus’s words in Matthew 25,31-46.  He tells us about those who are hungry, thirsty, strangers or naked.  They are Christ.  Those who help these people are helping Christ.  Do you see Jesus in the many refugees?  They are Christ.

    Today, what can you do for Jesus who comes to us in the refugees, the poor, the hungry, those who lack the basic necessities for life.  If you see him today, if you hear him, «do not harden your heart» (Ps 95,8).

     

     

  2. stokkvolla path

    I dagens evangelium (Markus 9,30-37), får vi et interessant glimt av disippelens personlighet og karakter.  De argumenterer med hverandre!  Er du overrasket? 

    Trodde du at disipplene var alltid kjærlig, snill og uselvisk mot hverandre? Og mot andre mennesker som kom til Jesus?  Les evangeliene grundige.  Du vil finne mange eksempler at de var ikke det.  De var mennesker som måtte lære hva det betydde å være Jesu disipler.  (Og det er akkurat det, det greske ordet for «disippel» betyr: èn som lærer.)  Og de kom til kort mange ganger – lik oss.

    Kanskje det verste i dagens evangelium er hva de argumenterte om: hvem var den største.  Det er helt motsatt av hva Jesus underviste om.  Den største, sa Jesus, er den som vil være «den siste av alle og tjener for alle.»  Det er helt motsatt av det som vi hører i media i dag og ofte fra familie og venner også.  Men det er dette som Jesus underviser oss om; om vi vil være hans disipplene.

    Er du èn som vil være den største? Den viktigste? Uten hensyn til hva du gjør mot andre?  Eller, er du èn som søker måter å være en tjener på? Noen som er uselvisk mot andre? 

    I dag, ber jeg deg: finn en måte du kan være «den siste» og «tjener» på.  Dette er hvordan vi begynner å bli Jesu disippler, en ting av gang.  I Jesu øyne, vil vi være størst; vi vil bli hans disipler.

       

    In today’s Gospel (Mark 9,30-37), we get an interesting glimpse of the personality and character of the disciples.  They are arguing with one another!  Are you surprised?

     Did you think that the disciples were always loving, kind, and selfless towards one another?  And towards other people who came to Jesus?  Read the Gospels carefully.  You will find many examples that they were not.  They were human beings who must learn what it meant to be Jesus’ disciples.  (And it is precisely that, that the Greek word for “disciple” means: one who learns.)  And they came up short many times – like us.

    Perhaps the worst thing in today’s Gospel is what they argued about: who was the greatest.  It is the exact opposite of what Jesus taught them.  The greatest, said Jesus, is the one who will be “the last of all and servant of all.”  It is the exact opposite of what we hear in the media today and often from families and friends as well.  But it is this that Jesus teaches us that we must become if we will be his disciples.

    Are you someone who wants to be the greatest?  The most important?  Regardless of what you do to others?  Or, are you someone who looks for ways to be a servant?  Someone who is selfless towards others?

    Today, find one way that you can be “the last” and “a servant.”  This is how we begin to be Jesus’ disciples, one little thing at a time.  In Jesus’ eyes, we will be the greatest; we will be his disciples.